Dres-kod - Obaveza ili stvar lijepog vaspitanja
Pripremila: Bojana DraganiÄ |
Kod nas se od davnina kaÅŸe da ,,odijelo ne Äini Äovjeka’’. Ipak, svi smo se bar jednom sreli sa sumnjiÄavim pogledima ako bi iz kuÄe izaÅ¡li sa nekom svojom ,,novom kombinacijom’’. Neki od nas Äe u prvi mah odmah reÄi da im nije bitno ko Å¡ta nosi. Istina je malo drugaÄija. Svi smo mi manje ili viÅ¡e vizuelni tipovi.
Preuzeto sa interneta |
SloÅŸiÄemo se da odjeÄa Äesto moÅŸe otkriti npr. naÅ¡e radno mjesto. Recimo oficire Äete na ulici sresti u uniformi, sveÅ¡tenike u crkvenim odeÅŸdama i sliÄno. Sa druge strane, odjeÄa govori i o druÅ¡tvenom statusu. Neki su doÅ¡li do izvjesnog ÅŸivotnog doba, a da nikada nisu odjenuli markiranu garderobu. Imate one koji, bez obzira Å¡to se najbliÅŸa prodavnica nalazi samo na par minuta od kuÄe, nipoÅ¡to do nje ne bi otiÅ¡li u ,,kuÄnoj varijanti’’. Da li vam se nekada desilo da Äujete ono reÄenicu: ,,Å ta je sa tobom danas? BaÅ¡ loÅ¡e izgledaÅ¡?’’. To su oni dani kada se probudimo i nije nam ni do Äega, pa obuÄemo prvo Å¡to nam doÄe do ruke i bez velikog sreÄivanja izaÄemo iz kuÄe. I tako moÅŸemo redom nabrajati joÅ¡ puno primjera koji nam pokazuju da odjeÄa, ipak, kaÅŸe poneÅ¡to o nama.
I dok jedni vode raÄuna u Äemu Äe ih komÅ¡ije vidjeti, drugi muÄe muku sa svakodnevnim peglanjem koÅ¡ulja za posao. Danas je, u nekim preduzeÄima leÅŸerno oblaÄenje obiÄno dozvoljeno samo zaposlenima sa niÅŸim rangom, kao i onima koji ne dolaze u kontakt sa strankama. Tako se Äesto svi sreÄemo sa neÄim Å¡to se zove pravilo, odnosno kodeks oblaÄenja. Mada se koristi i termin koji smo preuzeli iz drugog jezika – dres kod (dress-code). On predstavlja skup pisanih i nepisanih pravila koja obavezuju osobe iz iste kompanije, religije ili prosto osobe koje se nalaze u istoj situaciji, da budu odjeveni na izvjestan naÄin.
Kada se izgovori ova rijeÄ, prva asocijacija je: koÅ¡ulje, odijelo, kompleti i sliÄno Å¡to je vezano za banke, neka predstavniÅ¡tva i druge kompanije Äiji su zaposleni svakodnevno u kontaktu sa klijentima. Nekima to moÅŸe biti optereÄujuÄi faktor, ali istina je da je stranka veÄ stekla prvi utisak o vama Äak prije nego ste stigli bilo Å¡ta da izgovorite. Upravo zbog toga mnoga preduzeÄa, pored Äiste i uredne odjeÄe, strogo zahtijevaju i besprekornu higijenu, urednu i neupadljivu frizuru, izglancanu obuÄu i vrlo malo parfema. I mada, na nekim mjestima postoji jedan radni dan, kada je dozvoljena ’sloboda’ oblaÄenja, Äak je i ona definisana odreÄenim pravilima.
Preuzeto sa interneta |
Da je kodeks oblaÄenja i te kako ugraviran u naÅ¡im glavama, govori i Äinjenica da na razgovore za posao niko ne odlazi potpuno leÅŸerno odjeven. Uglavnom se sazna neÅ¡to viÅ¡e o kompaniji, Å¡ta ona ÅŸeli, da li ima odreÄen kodeks ili ne i shodno tome bira se garaderoba. To ne mora nuÅŸno biti odijelo. Postoje radna mjesta koja se odlikuju upravo fleksibilnim naÄinom odijevanja, ali i je tada ono prepoznatiljivo. Svima je poznat Stiv DÅŸobs sa crnom rolkom i bijelim patikama. Isto tako, Äak mladi ljudi koji se bave nekom od kreativnih organizacija, vole da imaju neÅ¡to po Äemu Äe se razlikovati, pa u najjednostavnijem sluÄaju Å¡tampaju majice sa svojim logom. I upravo su ti detalji neÅ¡to Å¡to ih izdvaja. Nije uÅ¡togljeno, nije odijelo, ali jeste ono Å¡to govori o njima ko su i za Å¡ta se zalaÅŸu.
Kako postoji kreativna fleksibilnost, tako postoje kompanije koje su poznate kao one sa najstroÅŸijim kodeksom. Da li ste Äuli za Abercrombie & Fitch? To je ameriÄki brend, osnovan 1892. godine. Radnici u njihovim buticima moraju da imaju „prirodan“ izgled kose, ne smiju da nose odjeÄu crne boje, a Äak imaju i odreÄen naÄin na koji smiju zavrnuti rukave. Pored njih, meÄu kompanijama koje nalaÅŸu strog kodeks nalazi se i Anthropologie. Ova kompanija poznata je po svojim jedinstvenim modnim kolekcijama, ukrasima i kuÄnim potrepÅ¡tinama, a njihove radnike nikada neÄete vidjeti sa odjeÄom drugih kompanija, kao ni sa puno Å¡minke. Kako u Abercrombie & Fitch-u neÄete sresti radnika odjevenog u crno, tako Äete radnike Vistoria’s Secret-a redovno zateÄi u crnoj garderobi, sa urednim frizurama, malo Å¡minke i dotjeranim, ali ne previÅ¡e ukraÅ¡enim noktima.
S druge strane, kreativni ljudi nemaju nikakva ograniÄenja u svom oblaÄenju, ali to nije sluÄaj sa onima koji rade za njih. Npr. modni dizajneri imaju punu slobodu oblaÄenja, dok ljudi koji rade oko njih ipak moraju da se oblaÄe po nekom kodu, uglavnom onom koji je sam dizajner nametnuo. Pogotovo ako rade u nekom modnom magazinu kao saradnici. Slikovit primjer moÅŸemo naÄi u popularnom filmu ,,Äavo nosi pradu’’, kada Andrea dolazi u renomirani modni magazin ,,Runway’’ na razgovor za posao i kako izgleda kada odluÄi da saÄuva posao.
Preuzeto sa interneta |
Kako nas poslovne obaveze i druÅ¡tveni statusi definiÅ¡u i kroje naÅ¡e oblaÄenje tokom radne nedelje, da li to treba da definiÅ¡e nas kao individue? Da li ih se pridrÅŸavamo i u slobodno vrijeme ili se ,,uvuÄemo’’ u neÅ¡to udobno i leÅŸerno ne razmiÅ¡ljajuÄi kako drugima izgledamo i kakvu poruku Å¡aljemo? Ostanite uz nas, pratite naÅ¡ blog i kroz koji dan saznajte kakva joÅ¡ pravila oblaÄenja postoje.
0 comments