y Dres-kod - Obaveza ili stvar lijepog vaspitanja - Anita Mei magazin o krojenju i sivenju

Dres-kod - Obaveza ili stvar lijepog vaspitanja

by - 1:35 PM


Pripremila: Bojana Draganić










Kod nas se od davnina kaÅŸe da ,,odijelo ne čini čovjeka’’. Ipak, svi smo se bar jednom sreli sa sumnjičavim pogledima ako bi iz kuće izaÅ¡li sa nekom svojom ,,novom kombinacijom’’. Neki od nas će u prvi mah odmah reći da im nije bitno ko Å¡ta nosi. Istina je malo drugačija. Svi smo mi manje ili viÅ¡e vizuelni tipovi.

Preuzeto sa interneta


SloÅŸićemo se da odjeća često moÅŸe otkriti npr. naÅ¡e radno mjesto. Recimo oficire ćete na ulici sresti u uniformi, sveÅ¡tenike u crkvenim odeÅŸdama i slično. Sa druge strane, odjeća govori i o druÅ¡tvenom statusu. Neki su doÅ¡li do izvjesnog ÅŸivotnog doba, a da nikada nisu odjenuli markiranu garderobu. Imate one koji, bez obzira Å¡to se najbliÅŸa prodavnica nalazi samo na par minuta od kuće, nipoÅ¡to do nje ne bi otiÅ¡li u ,,kućnoj varijanti’’. Da li vam se nekada desilo da čujete ono rečenicu: ,,Å ta je sa tobom danas? BaÅ¡ loÅ¡e izgledaÅ¡?’’. To su oni dani kada se probudimo i nije nam ni do čega, pa obučemo prvo Å¡to nam dođe do ruke i bez velikog sređivanja izađemo iz kuće. I tako moÅŸemo redom nabrajati joÅ¡ puno primjera koji nam pokazuju da odjeća, ipak, kaÅŸe poneÅ¡to o nama.

I dok jedni vode računa u čemu će ih komÅ¡ije vidjeti, drugi muče muku sa svakodnevnim peglanjem koÅ¡ulja za posao. Danas je, u nekim preduzećima leÅŸerno oblačenje obično dozvoljeno samo zaposlenima sa niÅŸim rangom, kao i onima koji ne dolaze u kontakt sa strankama. Tako se često svi srećemo sa nečim Å¡to se zove pravilo, odnosno kodeks oblačenja. Mada se koristi i termin koji smo preuzeli iz drugog jezika – dres kod (dress-code). On predstavlja skup pisanih i nepisanih pravila koja obavezuju osobe iz iste kompanije, religije ili prosto osobe koje se nalaze u istoj situaciji, da budu odjeveni na izvjestan način.

Kada se izgovori ova riječ, prva asocijacija je: koÅ¡ulje, odijelo, kompleti i slično Å¡to je vezano za banke, neka predstavniÅ¡tva i druge kompanije čiji su zaposleni svakodnevno u kontaktu sa klijentima. Nekima to moÅŸe biti opterećujući faktor, ali istina je da je stranka već stekla prvi utisak o vama čak prije nego ste stigli bilo Å¡ta da izgovorite. Upravo zbog toga mnoga preduzeća, pored čiste i uredne odjeće, strogo zahtijevaju i besprekornu higijenu, urednu i neupadljivu frizuru, izglancanu obuću i vrlo malo parfema. I mada, na nekim mjestima postoji jedan radni dan, kada je dozvoljena ’sloboda’ oblačenja, čak je i ona definisana određenim pravilima.

Preuzeto sa interneta


Da je kodeks oblačenja i te kako ugraviran u naÅ¡im glavama, govori i činjenica da na razgovore za posao niko ne odlazi potpuno leÅŸerno odjeven. Uglavnom se sazna neÅ¡to viÅ¡e o kompaniji, Å¡ta ona ÅŸeli, da li ima određen kodeks ili ne i shodno tome bira se garaderoba. To ne mora nuÅŸno biti odijelo. Postoje radna mjesta koja se odlikuju upravo fleksibilnim načinom odijevanja, ali i je tada ono prepoznatiljivo. Svima je poznat Stiv DÅŸobs sa crnom rolkom i bijelim patikama. Isto tako, čak mladi ljudi koji se bave nekom od kreativnih organizacija, vole da imaju neÅ¡to po čemu će se razlikovati, pa u najjednostavnijem slučaju Å¡tampaju majice sa svojim logom. I upravo su ti detalji neÅ¡to Å¡to ih izdvaja. Nije uÅ¡togljeno, nije odijelo, ali jeste ono Å¡to govori o njima ko su i za Å¡ta se zalaÅŸu.

Kako postoji kreativna fleksibilnost, tako postoje kompanije koje su poznate kao one sa najstroÅŸijim kodeksom. Da li ste čuli za Abercrombie & Fitch? To je američki brend, osnovan 1892. godine. Radnici u njihovim buticima moraju da imaju „prirodan“ izgled kose, ne smiju da nose odjeću crne boje, a čak imaju i određen način na koji smiju zavrnuti rukave. Pored njih, među kompanijama koje nalaÅŸu strog kodeks nalazi se i Anthropologie. Ova kompanija poznata je po svojim jedinstvenim modnim kolekcijama, ukrasima i kućnim potrepÅ¡tinama, a njihove radnike nikada nećete vidjeti sa odjećom drugih kompanija, kao ni sa puno Å¡minke. Kako u Abercrombie & Fitch-u nećete sresti radnika odjevenog u crno, tako ćete radnike Vistoria’s Secret-a redovno zateći u crnoj garderobi, sa urednim frizurama, malo Å¡minke i dotjeranim, ali ne previÅ¡e ukraÅ¡enim noktima.

S druge strane, kreativni ljudi nemaju nikakva ograničenja u svom oblačenju, ali to nije slučaj sa onima koji rade za njih. Npr. modni dizajneri imaju punu slobodu oblačenja, dok ljudi koji rade oko njih ipak moraju da se oblače po nekom kodu, uglavnom onom koji je sam dizajner nametnuo. Pogotovo ako rade u nekom modnom magazinu kao saradnici. Slikovit primjer moÅŸemo naći u popularnom filmu ,,Đavo nosi pradu’’, kada Andrea dolazi u renomirani modni magazin ,,Runway’’ na razgovor za posao i kako izgleda kada odluči da sačuva posao.

Preuzeto sa interneta


Kako nas poslovne obaveze i druÅ¡tveni statusi definiÅ¡u i kroje naÅ¡e oblačenje tokom radne nedelje, da li to treba da definiÅ¡e nas kao individue? Da li ih se pridrÅŸavamo i u slobodno vrijeme ili se ,,uvučemo’’ u neÅ¡to udobno i leÅŸerno ne razmiÅ¡ljajući kako drugima izgledamo i kakvu poruku Å¡aljemo? Ostanite uz nas, pratite naÅ¡ blog i kroz koji dan saznajte kakva joÅ¡ pravila oblačenja postoje.

You May Also Like

0 comments